5 Quickwins om binnen te komen bij het onderwijs

Sinds 1992 biedt EDG Media een unieke toegang tot het onderwijs. We bedenken en ontwikkelen campagnes om de doelgroep te voorzien van relevante informatie, producten en diensten. In al die jaren is niet alleen bij EDG, maar ook in onderwijsland veel veranderd. In deze Quickwins vind je 5 lessen die wij de afgelopen 30 jaar hebben geleerd.

Sinds 1992 biedt EDG Media een unieke toegang tot het onderwijs. We bedenken en ontwikkelen campagnes om de doelgroep te voorzien van relevante informatie, producten en diensten. In al die jaren is niet alleen bij EDG, maar ook in onderwijsland veel veranderd. In deze Quickwins vind je 5 lessen die wij de afgelopen 30 jaar hebben geleerd.Sinds 1992 biedt EDG Media een unieke toegang tot het onderwijs. We bedenken en ontwikkelen campagnes om de doelgroep te voorzien van relevante informatie, producten en diensten. In al die jaren is niet alleen bij EDG, maar ook in onderwijsland veel veranderd. In deze Quickwins vind je 5 lessen die wij de afgelopen 30 jaar hebben geleerd.

1. Je doelgroep afbakenen

Voordat je een campagne start, is het belangrijk om te kijken naar wie je doelgroep is. Je wilt natuurlijk zo veel mogelijk mensen bereiken, maar vergeet niet je doelgroep af te bakenen. Voor wie is hetgeen wat je onder de aandacht wilt brengen nu écht interessant? EDG Media kan hiervoor diverse selectiecriteria toepassen. Van KO/PO/VO/mbo, tot bestuurders en docenten geschiedenis. Er kan nu niet alleen gesegmenteerd worden op onderwijsniveau, functie en taak, maar ook op postcode, provincie en regio. Dus wil jij vmbo-docenten geschiedenis in de regio Utrecht bereiken? Dat kan! 

2. De mediamix

Als de doelgroep is bepaald, is het belangrijk om na te denken over hoe je deze wilt bereiken. Welke middelen zet je in? EDG Media beschikt over een grote onderwijsdatabase en een crossmediale mix aan on- en offline middelen. Met een online campagne kunnen we heel gericht en dus efficiënt targetten. Een groot voordeel hiervan is dat men gelijk kan responderen en zich bijvoorbeeld direct kan aanmelden of een lespakket kan bestellen. E-mailing is daarbij een goed communicatiemiddel. Het is beheersbaar en bovenal goed meetbaar. Een andere optie is om juist een fysieke uiting in te zetten. Daarmee laat je zien dat je moeite doet om je doelgroep te bereiken. De ontvanger krijgt hierdoor het gevoel dat er écht aandacht aan hem/haar wordt besteed. In een fysieke uiting heb je de mogelijkheid om meer inhoud te geven aan je boodschap en iemand persoonlijker uit te nodigen. De mogelijkheden zijn eindeloos. Denk aan een gepersonaliseerde brief, selfmailer, flyer, poster of een advertentie in PrimaOnderwijs of Loopbaan & Burgerschap magazine.

3. Denk na over je boodschap

Vanuit een probleem of een bepaald verlangen kopen we vaak een product of maken we gebruik van een dienst. Docenten kunnen bijvoorbeeld ongemotiveerde leerlingen als een probleem zien. In hun droomwereld zien ze graag nieuwsgierige en leergierige leerlingen die altijd op tijd zijn, vragen stellen en hun huiswerk af hebben. Om dit te realiseren kunnen ze op zoek gaan naar een training om leerlingen beter te motiveren of kopen ze nieuw lesmateriaal dat hun lessen leuker maakt. Duik dus eerst, voordat je een tekst schrijft, in de huidige situatie van jouw doelgroep. Zorg ervoor dat de content aansluit bij de wensen en behoeften van je doelgroep. Probeer zoveel mogelijk scenario’s te schetsen en verwerk dit speels in je boodschap. Dit zal herkenning oproepen, waardoor jouw doelgroep besluit om verder te lezen.

4. Maak opvallende uitingen

Onthoud dat mensen een zeer korte spanningsboog hebben. Grijp hun aandacht door iets opmerkelijks. Dit kan in de vormgeving, inhoud, bedrukking en het formaat. De beste uiting is er een die opvalt en ervoor zorgt dat de lezer tijd neemt om de uiting te lezen of te bekijken. Kies voor een opvallend beeld, een prikkelende titel en/of een aansprekend lettertype. Begin bijvoorbeeld met een vraag (Hoe kan jouw school bijdragen aan gezonde voeding? Weten jouw leerlingen hoe…). Daarnaast kent iedereen het adagium ‘Eén beeld zegt meer dan duizend woorden.’ Foto’s vullen een verhaal aan. In de paar seconden dat de lezer het beeld ziet, kan de aandacht worden getrokken óf juist worden afgeleid. Voorkom verwarrend en onduidelijk beeld.

5. De kracht van herhaling

Focus je niet op één contactmoment, maar probeer er altijd meer te creëren. Hoe vaker jouw doelgroep je uiting voorbij ziet komen, hoe beter de boodschap blijft hangen. Zeker als deze in verschillende vormen wordt gepresenteerd, bijvoorbeeld eerst een fysieke mailing en later een e-mailing. Idealiter begint een campagne een paar maanden voordat het event of lesprogramma begint al met awareness en verdiepende informatie. Voor een laatste boost aanmelders richten we in de laatste weken voor de start onze aandacht op de late beslissers en last-minute aanmeldingen.

Heb je na het lezen van deze Quickwins nog vragen of wil je advies over hoe je het beste binnen kunt komen bij het onderwijs? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

Gerelateerde blogs

EDG Media maakt gebruik van cookies.
» Privacy- en cookiebeleid
OK Toestaan Weigeren privacy