Crossmediale campagnes: een kruisbestuiving van verschillende mediakanalen

Crossmediale campagnes zijn tegenwoordig niet meer weg te denken. Overal waar je gaat kom je ze, soms onbewust, tegen. Zo ook onze stagiair Jordy. In deze blog vertelt hij erover.

Als ik ’s ochtends wakker word open ik mijn Facebook. Op mijn tijdlijn zie ik een post van een adverteerder. Ik neem een ontbijtje en maak mijzelf klaar voor een nieuwe dag bij EDG Media. Aangekomen bij de bushalte zie ik op een billboard een poster van dezelfde adverteerder. Ik ben verrast en kijk ernaar totdat de buschauffeur zijn deuren opent. Binnengekomen bij EDG Media groet ik mijn collega’s, pak ik wat te drinken en zet ik mijn laptop aan. Op de achtergrond hoor ik een radiospotje van dezelfde adverteerder. Zojuist heeft een crossmediale campagne zijn werk gedaan. Ik besluit me hier in te verdiepen.

Wat is een crossmediale campagne?

De term ‘crossmedia’ is zeker geen nieuwe term, maar door de alsmaar opstapelende kanalen en de groeiende vraag naar informatie komen we deze term steeds vaker tegen. Bij een crossmediale aanpak wordt content via verschillende media verspreid. Een combinatie van online en offline communicatiemiddelen zorgt ervoor dat de boodschap van de zender wordt aangevuld en versterkt. Deskundigen zijn het nog steeds niet met elkaar eens over de definitie van crossmediale communicatie. Het komt er uiteindelijk op neer dat een communicatieve boodschap met behulp van een mediamix wordt gepubliceerd. Deze crossmediale aanpak verleidt de doelgroep tot het maken van een overstap van het ene naar het andere medium. De verschillende media communiceren medium specifieke boodschappen die deel uitmaken van een geheel.

Voorbeeld van een crossmediale campagne

Om de definitie van een crossmediale campagne te verduidelijken neem ik je mee in een case van EDG Media voor het Nationaal Comité 4 en 5 mei. EDG Media is al ruim 20 jaar partner van het Nationaal Comité 4 en 5 mei voor de distributie en promotie van het 4 en 5 mei Denkboek, dat voorheen bekend was als het Nationaal Aandenken. Het boek daagt leerlingen uit om na te denken over de Tweede Wereldoorlog, herdenken en vieren, vrijheid en democratie. De campagne van het 4 en 5 mei Denkboek bevat elk jaar fysieke mailingen, e-mailingen, een serie inhoudelijke artikelen via PrimaOnderwijs en een bestelwebsite om de Denkboeken in het klaslokaal te krijgen. Daarbij maken we gebruik van ons PrimaOnderwijs-platform en social media om de campagne te promoten. Tot slot evalueren we elk jaar de campagne door middel van een online enquête en gebruiken we de uitkomsten om het 4 en 5 mei Denkboek te verbeteren voor de volgende editie. In 2019 heeft het Nationaal Comité een podcast gelanceerd waar leraren zich via, de door EDG Media ontwikkelde, Denkboek bestelsite voor konden aanmelden. Door de inzet van een mix van mediamiddelen wordt de campagne zo breed mogelijk bij de doelgroep onder de aandacht gebracht. In 2019 en 2020 herdenken we het beëindigen van de Tweede Wereldoorlog, 75 jaar geleden. We zijn op weg naar een recordaantal bestellingen.

Bekijk hier onze andere praktijkcases

Voordelen van een crossmediale campagne

Maar wat zijn nu precies de voordelen van een crossmediale campagne ten opzichte van een single- en multimediale campagne? De kracht van crossmediale communicatie zit voornamelijk in het feit dat door de combinatie van verschillende media, de afzonderlijke kwaliteiten van deze media optimaal benut kunnen worden. Met media als e-mailmarketing kan er goed gesegmenteerd worden op specifieke doelgroepen. Anderzijds kun je met social media emoties overbrengen en heb je over het algemeen een groot bereik.

Ook is het zo dat herhaling voor herkenning zorgt. Een advertentie gaat opvallen wanneer deze via meerdere kanalen de ontvanger bereikt. Bewust of onbewust gaat de ontvanger daar iets mee doen. Zodra de ontvanger een product of dienst nodig heef die de adverteerder aanbiedt, zal diegene aan deze adverteerder denken. Crossmediale campagnes hebben een positieve invloed op het gedrag en de houding van de (potentiële) doelgroep en zorgen voor meer betrokkenheid.

De wet van de 7 contactmomenten luidt dat de doelgroep pas overgaat tot conversie als zij de boodschap van de zender 7 keer hebben gezien binnen 18 maanden. Experts gaan ervan uit dat in de nieuwe wereld van online marketing nog veel meer contactpunten nodig zijn voor de doelgroep overgaat tot conversie bij jou.

Een ander voordeel van een crossmediale campagne is het bereiken van verschillende doelgroepen. De ene doelgroep leest eerder een digitale e-mail terwijl de andere doelgroep liever een fysieke mailing ontvangt. Door een boodschap via verschillende kanalen te communiceren, bereik je meer mensen.

Crossmediale campagne via EDG Media

Ben jij op zoek naar een partner die zo effectief mogelijk de onderwijsdoelgroep bereikt? EDG Media bedenkt en ontwikkelt media en campagnes om de doelgroep te voorzien van relevante informatie, producten en diensten. Om de campagnes zo breed mogelijk bij de doelgroep onder de aandacht te brengen, zet EDG Media een mix van mediamiddelen in.

Aan het eind van mijn werkdag bij EDG Media sluit ik mijn laptop en wens mijn collega’s een fijne avond. Thuis plof ik op de bank en zet ik de televisie aan. Ik kijk een aflevering van mijn favoriete programma. Via de uitgebrachte applicatie van het programma hou ik ondertussen een poule bij met wat vrienden. Als de aflevering afgelopen is zet ik mijn laptop aan. Via de website van het programma kijk ik naar de online nabespreking. Volgende week kijk ik weer een aflevering door de aantrekkingskracht van deze actieve beleving. Zojuist heeft een crossmediale campagne zijn werk weer gedaan.

Gerelateerde blogs

Hallo grote mediawereld!

Als net afgestudeerde mediaprofessional is het een grote stap om je op de arbeidsmarkt te storten. De grote vraag is: waar begin je? Vanuit...

Als net afgestudeerde mediaprofessional...

EDG Media maakt gebruik van cookies.
» Privacy- en cookiebeleid
OK Toestaan Weigeren privacy

2020-07-10 11:30:35 - Notice [8]: Undefined index: cookie_policy in /home/edg/domains/edg.nl/_cache/compiled/nl^a12a34091c1953362f0e2fd5148943b9fd666d06_0.file.index.tpl.php.cache.php on line 284