De najaars-winactie van PrimaOnderwijs: elk jaar een succes

Sinterklaas is alweer een tijdje in ons land en pakjesavond staat voor de deur. Al vele verlanglijstjes zijn gemaakt en surprises zijn in elkaar geknutseld. Elk jaar is het weer een groot feest. Ondanks dat Sinterklaas een kinderfeest is, mogen we de volwassenen natuurlijk ook niet vergeten. Wie houdt er nou niet van om een cadeautje te krijgen?

De grote najaars-winactie

Toen EDG Media vorig jaar 25 jaar bestond hebben we een grote winactie georganiseerd om het te vieren. De winactie was een groot succes. Meer dan vijfduizend mensen uit het onderwijs hebben meegedongen naar de prijzen. Dat was voor ons dé reden om de ‘Grote najaars-winactie’ dit jaar opnieuw te organiseren. Dit als een extraatje voor de leraren die het hele jaar hard hebben gewerkt! Eén van mijn taken als stagiaire bij EDG Media was het contact zoeken met bedrijven uit het hele land, of ze een prijs beschikbaar wilden stellen voor deze winactie. Veel partijen waren enthousiast en wilden graag meedoen, hartstikke leuk! Maar zit er voor deze bedrijven nog een voordeel aan het weggeven van de producten? Deze vraag maakte mij nieuwsgierig. Ik besloot het te onderzoeken.

Waarom werkt het concept ’Winactie’ zo goed?

Wij Nederlanders staan erom bekend dat we houden van gratis. Iedereen houdt van korting en gratis producten. Bedrijven spelen hier slim op in door bijvoorbeeld korting te geven op hun (online) diensten of om door hun product ter promotie gratis uit te delen. Je zou denken dat het weggeven van producten voor een dalende omzet zorgt, terwijl het doel juist is om meer omzet te maken. Hoe werkt dit precies en hoe zorgt een bedrijf er toch voor dat ze nieuwe klanten werft?

Consumentenpsychologie

Het gaat hier om meer dan alleen marketing. Consumentenpsychologie speelt een grote rol. Consumenten hebben sneller een positieve associatie met het merk of bedrijf wanneer deze gratis producten aanbiedt. Dit zorgt voor een sterkere band tussen bedrijf en consument. Wanneer je een product gratis weggeeft, voelt de consument zich in sommige gevallen zelfs ‘verplicht’ om een tegenprestatie te geven, en dat leidt vaak tot aanschaffing van het gesamplede product.

Dag Sinterklaasje

De winactie van dit jaar is alweer gesloten, maar niet getreurd, want volgend najaar komt de pakjesboot van PrimaOnderwijs hopelijk weer aan in Nederland. Misschien wil jij dan ook iets in de schoen van de leraar leggen?

Voor die tijd al samenwerken met PrimaOnderwijs? Neem contact op met de redactie.

Over PrimaOnderwijs

PrimaOnderwijs is het magazine voor alle onderwijsprofessionals in Nederland. Het magazine wordt vijf keer per jaar verspreid op alle basisscholen en scholen in het voortgezet onderwijs. We zijn ook online te vinden op primaonderwijs.nl. Hier vind je nieuwsberichten, lesmateriaal, blogs van professionals uit het onderwijsveld en nog veel meer.

Gerelateerde blogs