Growth Hacking: wat kun je toepassen in een ervaren bedrijf?

Growth Hackers gaan vaak aan de slag bij een start-up. Op zoek naar de juiste product-market fit. Maar kun je Growth Hacking ook inzetten in een ervaren bedrijf waar die fit al 26 jaar bestaat? Ik volgde een cursus om hier achter te komen.

Growth Hacking

De term ‘Growth Hacking’ heb je hoogstwaarschijnlijk al wel eens voorbij zien komen. Deze nieuwe mindset op marketing heeft al veel bedrijven letterlijk laten groeien. Denk hierbij aan bedrijven zoals Airbnb en Facebook, niet de minste zou je zeggen. Het idee is om aan de hand van meerdere kleine experimenten te ontdekken welke van je ideeën een WOW-moment creëren bij je doelgroep. Hierbij spelen naast awareness en acquisitie óók activatie, verwijzing, omzet en behoud een belangrijke rol. Het is dus een uitbreiding op de traditionele marketing die we kennen. Kost het niet enorm veel tijd om met al je ideeën te experimenteren? Nou nee hoor! Er wordt geëxperimenteerd met een MVP (Minimum Viable Product), dit is het minimale product wat je moet bouwen om je idee te kunnen testen. Hier zijn enorm veel tools voor. Pas bij het slagen van een experiment, ga je het product perfectioneren en finetunen. Zo verlies je geen tijd en geld.

Checklist

Met deze nieuwe mindset ging ik aan de slag en maakte ik deze checklist om te 'Growth Hacken' in een gesetteld bedrijf:

  • Duik in je data! Het voordeel van een ervaren bedrijf is dat er enorm veel data is. Doe hier iets mee. Duik in bestaande data waar je voorheen niet veel mee deed. Voor je het weet, ontstaan er nieuwe experimenten.
  • Track je data! Wordt alle data die je nodig heb al getrackt? Met een tool van Google analytics kun je makkelijk al je call-to-actions een label geven om te tracken. Ook handig: een tag die trackt hoe ver bezoekers scrollen op je pagina. Zo zie ik bijvoorbeeld wie dit helemaal uitleest. Ik hou je in de gaten ;-)
  • Experimenteer! Zijn de bezoekers van je site niet de bezoekers die je beoogd had? Of wil je juist een nieuwe doelgroep bereiken? Tijd om te testen hoe je ze kunt bereiken. Maak bijvoorbeeld een op maat gemaakte landingspage voor verschillende doelgroepen, of zoek je doelgroep via een ander kanaal. 
  • Optimaliseer! Het is nooit te laat om je bestaande website te optimaliseren. Via online gebruikerstests kun je een 5-second-test doen. Een panel krijgt jouw pagina 5 seconden te zien en beantwoordt daarna twee door jou gestelde vragen. Begrijpt de bezoeker wat de boodschap is van je pagina? Zo niet, tijd om daar iets aan te doen!
  • Leer! Ook kun je gebruik maken van een heatmap. Een heatmap laat zien waar jouw bezoeker naar kijkt op de website. Hier kun je veel nieuwe learnings uit halen. Er zijn meerdere heatmap-programma's te vinden via google. 
  • AB-testen. Dat is een manier van Growth Hacken. Experimenteer met twee verschillende versies die afwijken in copy en/of design. Houdt er wel rekening mee dat een AB-test pas bruikbaar is met een conversie van 1.000 per maand.
  • Kijk naar je concurrentie! Kijk eens wat je concurrenten doen. Dit heet in de Growth hack-wereld: Other People’s Network (OPN). Op verschillende platforms kun je op de URL van een concurrent zoeken. Deze platforms geven je een data-overzicht van verkeer, bronnen, referenties, zoekwoorden, social score en veel meer bruikbare informatie. Deze informatie is legaal verkregen of online te vinden, dus geen AVG-zorgen.

Kortom, het is mogelijk om te Growth Hacken in een bedrijf dat al jaren een product-market fit heeft. Ga aan de slag met bestaande en nieuwe data, gebruik andere kanalen en blijf vooral testen. Voordat je het weet heb je een nieuw WOW-moment gecreëerd bij je doelgroep, bedrijf en nog belangrijker, bij jezelf! 

Gerelateerde blogs

Goedemorgen, goedemorgen!

Een ochtend bij EDG Media. Clichés, koffie en karton? Marleen, onze Office Manager, vertelt...

Een ochtend bij EDG Media. Clichés, koffi...