Het belang van een goede e-mail onderwerpregel

Steeds vaker worden e-mailings als effectief promotie- en bereikmiddel gezien door organisaties. Bedrijven beoordelen dit kanaal gemiddeld dan ook met het cijfer 8 (Email Benchmark 2019). Ook ik als ontvanger merk de populariteit van dit kanaal in mijn inbox. Gemiddeld ontvang ik per dag maar liefst zeven e-mails van organisaties, per week zijn dit er vijftig. Best veel als je het zo uitrekent. Naast dit soort e-mails ontvang ik namelijk ook nog andere mailtjes.

Wanneer open ik een e-mail?

Open en lees ik ook elke e-mail afkomstig van organisaties? Het antwoord is nee. Of ik een e-mail open, hangt vooral af van de onderwerpregel. Deze moet mij genoeg aanspreken en prikkelen om over te gaan tot actie. Maar hoe doe je dat?

Bepaal je doel

Een e-mail kan als verschillende middelen gebruikt worden: informatie-, verkoop-, aandachts-, wervings-, of stimuleringsmiddel. Voorafgaand bij elke e-mail die je verstuurt, bepaal je het doel. Op basis hiervan kun je een passende onderwerpregel bepalen.

Wie is de ontvanger  

Als je het doel van je e-mail weet, bepaal je aan wie je de e-mail gaat versturen. Probeer je in te leven in de ontvanger. De vraag die je hiervoor kunt gebruiken is “Welke wens vervul ik of welk probleem los ik op door deze e-mail?”. Een persoon schrijft zich namelijk met een bepaalde reden in voor nieuwsbrieven van een organisatie.

Wel of geen gepersonaliseerde onderwerpregel?

Gepersonaliseerd e-mailen neemt in sneltreinvaart toe. Het trekt weliswaar de aandacht van de ontvanger meer dan bij een algemene mail, toch zijn daar tegenwoordig ook nadelen aan verbonden. Spammers gebruiken steeds vaker een voornaam - of deel van de naam - van de ontvanger in hun onderwerpregel. Een gepersonaliseerde onderwerpregel kan daarom een averechtse werking krijgen. Om erachter te komen of je wel of geen persoonlijke onderwerpregel kunt gebruiken voor jouw ontvangers, is het aan te raden om dit te testen. Heeft het geen effect op de open rate, dan kun je met een gerust hart een gepersonaliseerde onderwerpregel gebruiken.

Lengte van de onderwerpregel

E-mails worden steeds vaker op mobiel geopend. Onderwerpregels zijn daar vaak korter dan op desktop. Weet jij dat jouw ontvangers de e-mail het meest openen op mobiel, dan is het advies om de onderwerpregel zo kort en bondig mogelijk te houden. Voor desktop ontvangers kan dit dus iets langer zijn. Probeer wel de belangrijkste zaken vooraan de onderwerpregel te zetten, zodat bij een eventuele afbraak van woorden, de ontvanger wel overgehaald kan worden om de e-mail te openen.

Testen is de key

Bovenstaande tips kunnen helpen om een onderwerpregel beter af te stemmen op de ontvangers en daardoor ook de open rate te verhogen. Toch blijft testen belangrijk. De wensen en behoeften van de ontvanger kunnen in de loop der tijd namelijk veranderen.

Binnen EDG Media beschikken wij over tools en de expertise voor e-mailmarketing. Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op via koffie@edg.nl

EDG Media maakt gebruik van cookies.
» Privacy- en cookiebeleid
OK Toestaan Weigeren privacy

2020-07-01 11:09:44 - Notice [8]: Undefined index: cookie_policy in /home/edg/domains/edg.nl/_cache/compiled/nl^a12a34091c1953362f0e2fd5148943b9fd666d06_0.file.index.tpl.php.cache.php on line 284