Mediawijsheid bij EDG Media

In de Week van de Mediawijsheid (16 t/m 23 november) wordt op duizenden scholen in Nederland aandacht besteed aan de vele voordelen, maar ook de valkuilen van digitale media. Ook EDG Media maakt zich sterk voor mediawijsheid. We werken aan allerlei projecten waarbij dit thema aan de orde komt.

Het thema de Week van de Mediawijsheid dit jaar is ‘Heb jij het onder de duim’, want die vinger swiped wat af. Hoe bewust zijn jongeren zich van hun eigen online gedrag? En met welke digitale ontwikkelingen hebben ze allemaal te maken?

Als mediabedrijf voor het onderwijs volgen we die digitale ontwikkelingen op de voet. En daar groeien we ook in mee. Waar we ruim 26 jaar geleden voornamelijk fysiek materiaal richting scholen stuurden, ontwikkelen we nu veel digitale projecten. We verzorgen (online) educatieve communicatiecampagnes en ontwikkelen digitaal lesmateriaal. Dat doen we binnen ons eigen platform of op maat voor opdrachtgevers.

Rondom de Week van de Mediawijsheid gaan veel scholen aan de slag met lesmateriaal waar EDG Media aan gewerkt heeft. Dat is geweldig om te zien! Een leuk voorbeeld is MediaMasters, een initiatief van Mediawijzer.net. Hiervoor verzorgden wij de communicatiecampagne richting scholen.

MediaMasters

Dit spel wordt jaarlijks op duizenden scholen in Nederland gespeeld. Deze scholen vormen samen een landelijke competitie. Het spel gaat over de kansen en gevaren van (digitale) media. Ruim 170.000 leerlingen uit groep 7 en 8 bouwen hierdoor basiskennis op over mediawijsheid. Bijvoorbeeld over hoe ze omgaan met WhatsApp, privacy en nepnieuws. Een laagdrempelige en leuke manier voor leerkrachten om met het thema aan de slag te gaan.

In andere projecten zijn we ook betrokken bij de ontwikkeling van digitaal lesmateriaal. Een mooi voorbeeld daarvan (en ook heel toepasselijk in de Week van de Mediawijsheid) is Online Masters. In deze speciale case lees je alles over dit bijzondere project.

Ook het onderwijs bereiken met jouw product?

Wij hebben het thema mediawijsheid duidelijk ‘onder de duim’. Hoe zit het bij jou? Hoe mediawijs ben jij? En hoe breng je jouw product of dienst onder de aandacht van de onderwijsprofessional? Digitaal of liever toch via een fysieke mailing? Wij denken graag met je mee! Maak een afspraak met mijn collega’s of bekijk onze cases voor inspiratie.

Gerelateerde blogs