Se-what???

Ik kan het me bijna niet meer herinneren, de eerste keer dat ik actief aan de slag moest met SEO en SEA. Onze marketeer wist er alles van, maar wat had ik veel te leren. Over penguins, spiders en breadcrumbs... (Ben ik serieus nog met media bezig?) Welkom in de nieuwe wereld!

De tijd ging snel, het nieuwe was snel weer oud. Net als ik. Mijn haren werden grijzer, mijn frons zichtbaarder. Ik probeer het me te herinneren, die eerste keer…
Dat was een week geleden.

Wanneer ik licht protesterend mijn zin begin met ‘Vroeger…’ zie ik de wenkbrauwen van de marketeer omhooggaan. ‘Ja, vroeger ja!’, herpak ik me. Vroeger liepen we ‘ouderwets’ naar de Ako op het winkelcentrum met verschillende covers van het magazine. Die zette je tot grote ergernis van de winkelier tussen alle andere covers. Je deed een paar stappen achteruit. Welke cover trekt het best in een overvol schap, dat destijds bijna bezweek onder alle tijdschriften met bijgesloten haarbandjes en proefmascara’s? Nu is dat met ons tijdschrift PrimaOnderwijs sowieso al anders. We zijn gratis, we gáán al naar de scholen, wij scoren niet met een losse cover. De scores online daarentegen tellen wel! En dus stort ik me op Google Analytics, op het toevoegen van metadata of juist niet, op één keyword of tien, op shorttails en longtails, korte teksten of lange lappen?

Google laat me er wel voor werken zeg!

‘Wacht even hoor, moesten webteksten niet juist kort zijn?’ vraag ik me weer af. Het antwoord is het eerste lichtpuntje tijdens de training. ‘Lange teksten zijn heel goed voor je SEO!’ Gevolgd door een knipoog: ‘Nu dan nog hè!’ Mooi! Magazinemakers zitten op een berg aan gouden content. Bij ‘het moeten wel meer zijn dan 2500 woorden zijn’ slik ik even. Méér dan 2500 woorden voor een betere score op SEO? Google laat me er wel voor werken zeg! Leest iemand dat überhaupt nog online? En waarom bepaalt Google wat relevante lengtes zijn? Toegegeven, Google is de god van onze tijd. Ook ik vraag alles aan deze god. En deze god moet je duidelijk te vriend houden, want speel je niet volgens de (steeds weer veranderende regels), dan word je ongenadig verklaard. En dat doet voor mij de deur dicht. Ik blijf trouw aan mezelf. Want ik weet het zeker: mooie, inspirerende en vooral unieke content gaat nooit uit de tijd! (Gelukkig heb ik een geweldige marketeer…)

Gerelateerde blogs

Mediawijsheid bij EDG Media

In de Week van de Mediawijsheid (16 t/m 23 november) wordt op duizenden scholen in Nederland aandacht besteed aan de vele voordelen, maar ook de...

In de Week van de Mediawijsheid (16 t/m...

Scroll naar boven
EDG Media maakt gebruik van cookies.
» Privacy- en cookiebeleid
OK Toestaan Weigeren privacy

2019-10-13 00:35:53 - Notice [8]: Undefined index: cookie_policy in /home/edg/domains/edg.nl/_cache/compiled/nl^a12a34091c1953362f0e2fd5148943b9fd666d06_0.file.index.tpl.php.cache.php on line 286