Top tips van Maaike - bezoek werven voor open dag

Als Accountmanager bij EDG Media werk ik nauw samen met mbo-scholen, hogescholen, universiteiten en particuliere instellingen. Juist deze partijen willen zelf graag toekomstige studenten bereiken, maar dat blijkt in de praktijk toch vaak lastig.

Een belangrijk keuzemoment voor veel leerlingen: de open dagen. Uiteraard wil je je dan als school of opleider van je beste kant laten zien. Tijdens een open dag wordt er dan ook van alles uit de kast gehaald. Uiteindelijk begint het allemaal bij het werven van bezoek. Daarom is het belangrijk dat je ook serieuze aandacht schenkt aan het promoten van je open dag. Deze tips gaan jou daar gegarandeerd bij helpen.

‘Kijk niet alleen naar de doelgroep zelf, maar ook naar de mensen die jouw doelgroep bewegen’

Voordat je een campagne plan maakt is het belangrijk om te kijken naar wie je doelgroep is. Je wilt natuurlijk dat er zoveel mogelijk toekomstige studenten naar je open dagen komen, dus dat is de belangrijkste doelgroep. Maar om die doelgroep te bereiken, is de decaan samen met de mentor een heel belangrijke tussenpersoon. De decanen staan in direct contact met de leerlingen en kunnen helpen met de keuze voor open dagen. Wij raden aan om beide doelgroepen te benaderen, waardoor je je bereik vergroot en mogelijk zorgt voor een mooie opkomst tijdens je open dag.

‘Kies de juiste mix van media en middelen’

Als de doelgroep is bepaald, is het belangrijk om na te denken over hoe je deze wilt bereiken. We zoeken dan naar een goede mix van media en middelen. Bijvoorbeeld: Een postercampagne (1) kan ondersteund worden door een fysieke mailing (2) (bijvoorbeeld een flyer of brief) die wordt verstuurd aan de decanen. Deze zetten we nog extra kracht bij door middel van een e-mailing (3). Hiermee brengen we de open dag nogmaals onder de aandacht en kunnen we decanen ook attenderen op de ontvangen materialen.

‘Ga voor meerdere communicatiemomenten in het jaar’

Daarnaast is het heel belangrijk om niet alleen rondom een open dag zichtbaar te zijn, maar om te kijken naar meerdere momenten in het jaar. Wat wij vaak aanraden is om meerdere keren per jaar posters op te hangen in middelbare scholen. Wij kunnen je hier goed bij helpen.

‘EDG neemt je werk uit handen’

Je kunt bovenstaande tips natuurlijk zelf toepassen. Maar wij zouden je daar graag een handje bij helpen, zodat jij je kunt focussen op de open dag zelf. EDG Media ondersteunt al jaren verschillende mbo-scholen, hogescholen, universiteiten en particuliere instellingen bij de werving voor hun open dagen. Voor elke school en opleider maken we een aanpak op maat. Dit kan verschillen van het ophangen van een open dagen poster, tot het versturen van een fysieke mailing gericht aan decanen met daarbij (nieuwe) opleidingsinformatie. Maar ook met e-mailings hebben we veel ervaring.

Wil je onder het genot van een bak koffie brainstormen over de mogelijkheden van jouw open dag?

Gerelateerde blogs

EDG Media maakt gebruik van cookies.
» Privacy- en cookiebeleid
OK Toestaan Weigeren privacy

2021-11-30 14:56:29 - Notice [8]: Undefined index: cookie_policy in /home/edg/domains/edg.nl/_cache/compiled/nl^a12a34091c1953362f0e2fd5148943b9fd666d06_0.file.index.tpl.php.cache.php on line 292