Wijzer in geldzaken

Wijzer in geldzaken organiseert jaarlijks de Week van het geld. Tijdens deze themaweek leren leerlingen in het basisonderwijs om te gaan met geld.

Wijzer in geldzaken is een initiatief van de Rijksoverheid en partners. Elk jaar organiseert Wijzer in geldzaken de Week van het geld met als doel basisschoolleerlingen verantwoord met geld om te leren gaan. Thuis en in de klas. Zo geven medewerkers van o.a. banken en verzekeraars gastlessen en heeft Wijzer in geldzaken lesmateriaal ontwikkeld. 

‘Wij zochten een betrokken partner met uitstekende kennis van het onderwijsveld’

Heike Pelikan - Wijzer in geldzaken

Crossmediale campagne

EDG Media is sinds 2016 betrokken bij Wijzer in geldzaken. We voeren een grootschalige crossmediale communicatiecampagne waarbij het lespakket wordt aangeboden binnen het basisonderwijs. We verzorgen de bestelsite, de fulfilment en de afhandeling van bestellingen van het lesmateriaal. Het lesmateriaal bestaat uit blocnotes, gadgets, posters en een krant. De lespakketten zijn in 2018 door meer dan 25.000 klassen besteld, dat zijn meer dan 600.000 leerlingen.

 
Heike Pelikan van Wijzer in geldzaken over de samenwerking:
 
Waarom vinden jullie het zo belangrijk dat jongeren al vroeg leren omgaan met geld?

'De moderne samenleving stelt hoge eisen aan de financiële vaardigheden van jongeren. Steeds vaker moeten jongeren zelfstandig beslissingen nemen met een belangrijke financiële component. Daarnaast verandert de digitalisering de manier waarop we met geld omgaan. Wij zijn ervan overtuigd dat een kind, dat al op jonge leeftijd leert omgaan met geld, een goede basis voor financiële zelfredzaamheid als volwassene heeft. Oftewel: jong geleerd is oud gedaan! Wij dragen ons steentje bij met o.a. de Week van het geld en ons gratis lesmateriaal.'

Waarom kozen jullie hierbij voor EDG Media?

'Wij zochten een betrokken partner met uitstekende kennis van het onderwijsveld om ons gratis lesmateriaal naar het onderwijs te brengen. In EDG Media vonden we een klantgerichte partij die zich onderscheidt door de actuele onderwijsdatabase en creativiteit om ons lesmateriaal onder de aandacht te brengen. EDG Media denkt actief mee en denkt verder dan alleen ons lesmateriaal te verzenden.'

Waaraan merken jullie dat het een succes is?

'Afgelopen schooljaar zijn onze lespakketten door meer dan 25.000 groepen besteld, dat zijn meer dan 600.000 leerlingen! Een prachtig aantal dat de afgelopen jaren steeds is gestegen. Uiteraard doen wij ook onderzoek naar de effectiviteit van ons lesmateriaal. Een onderzoek onder groep 7 afgelopen schooljaar heeft laten zien dat het lesmateriaal een positieve invloed heeft op de financiële kennis en vaardigheden van de leerlingen. Leerlingen die gebruik hebben gemaakt van het lesmateriaal scoren hoger op financiële kennis en vaardigheden dan leerlingen die geen gebruik hebben gemaakt van het lesmateriaal. Daarnaast zijn we natuurlijk ook ontzettend trots op het feit dat de spontane bekendheid van de Week van het geld onder docenten/leerkrachten is gestegen tot 97 procent.'