4 Quickwins voor een effectieve online advertentie

We zijn nu meer online dan ooit! In deze omgeving wil je ook aanwezig zijn met je product of dienst. Dit kan bijvoorbeeld met een online advertentie die bestaat uit een animatie of een afbeelding. Door hierop te klikken kom je bijvoorbeeld op de bedrijfswebsite uit. Maar hoe val je met jouw bedrijf nog op tussen alle online advertenties die aandacht vragen? Waar moet een relevante advertentie aan voldoen? Wij delen 4 Quickwins om het beste uit de opmaak van een online advertentie te halen.

1. Een beeld zegt meer dan duizend woorden 

Passend en herkenbaar beeld voor jouw bedrijf is van cruciaal belang. Het doel van een advertentie is vaak aanzetten tot handelen, maar brand awareness (merkbekendheid) is net zo belangrijk. Met beeld wil je in één oogopslag laten zien waar de advertentie over gaat. Gebruik daarom een beeld wat goed het product of merk presenteert. In de paar seconden dat de lezer het beeld ziet, kan de aandacht worden getrokken óf juist worden afgeleid. Voorkom verwarrend en onduidelijk beeld.

2. Less is more

Een online advertentie is kort en krachtig, men kijkt vaak niet langer dan zes seconden. Te veel informatie neemt de kracht van de online advertentie weg. Door twee tot drie zogeheten frames te gebruiken, is er genoeg ruimte om de boodschap over te laten komen. Zie het voorbeeld hieronder. Gebruik een titel, een korte opsomming of één zin waarin je gelijk de aandacht van de lezer trekt. Je wilt immers zijn of haar onvervulde behoefte vervullen met jouw product of dienst. Sluit vervolgens af met een call to action en een link naar de website.

3. Contrast en beweging

Vanuit het perspectief van neuromarketing zijn er altijd een aantal basiselementen die automatisch de aandacht trekken: contrast en beweging. Maak in de advertentie dus gebruik van een zo hoog mogelijk contrast, met bijvoorbeeld kleur of tekstgrootte. Je kunt ook variëren in fonts. Neem voor de titel een groot, vetgedrukt font en voor de platte tekst een ‘regular’ of ‘light’ stijl. Dit is terug te zien in bovenstaande frames die gebruikt zijn in een animatie voor het Loopbaan & Burgerschap magazine. Daarnaast trekt beweging automatisch het oog (eye tracking). Door tekst of een afbeelding in de online advertentie te laten verschijnen, reageert het oog op de bewegende beelden in de advertentie. Dit kan versterkend werken.

4. Zoek aansluiting met de doelgroep

Laat de online advertentie aansluiten op de behoefte van de doelgroep. Een vrij jonge doelgroep wordt anders aangesproken dan een wat oudere doelgroep. Dit heeft gevolgen voor de indeling van de online advertentie. Voor de oudere doelgroep zullen de teksten of afbeeldingen minder moeten bewegen dan voor een jonge doelgroep. Dit heeft weer gevolgen voor de animatiesnelheid van de advertentie. Het is belangrijk om vooraf duidelijk te hebben welke doelgroep wordt aangesproken en hoe de advertentie hiervoor wordt ingericht.

Vragen? Wij helpen je graag

Heb je na het lezen van deze Quickwins nog vragen of wil je advies? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

Laura Richter
Stagiair marketing content specialist

Gerelateerde blogs

EDG Media maakt gebruik van cookies.
» Privacy- en cookiebeleid
OK Toestaan Weigeren privacy