Nieuwe directie van EDG Media: samen een toegevoegde waarde
Bijna een jaar geleden vormden Pauline...
Waar EDG Media begon met een vliegende start in 2020, kwam de rijdende trein in maart in één keer tot stilstand. Toch kijken Pauline de Pater en Jan-Jaap Boekel met een goed gevoel terug op dit bijzondere jaar. We blikken terug met de directie van EDG Media.
Jan-Jaap: ‘We hadden een zeer goede start van 2020. Er stonden een aantal mooie projecten op de planning totdat die in een keer tot stilstand kwamen en we van de een op andere dag ineens thuis moesten werken. Op zo’n grote schaal thuiswerken hadden we nog niet eerder gedaan.’
Pauline: ‘Begin 2020 zijn een hoop nieuwe collega’s gestart. Het inwerken ging daardoor anders dan we normaal aan zouden pakken. Qua werk stond veel on-hold, want de scholen gingen dicht.’
Jan-Jaap: Meer dan 4.000 bestellingen met zeshonderdduizend bestelde Donald Duck magazines stonden klaar om naar basisscholen verstuurd te worden en dit werd tegengehouden vanwege de lockdown. De verspreiding van meer dan tweehonderdvijftigduizend 4 en 5 mei Denkboeken van het Nationaal Comité 4 en 5 mei kwam er nog net doorheen, maar het was niet gemakkelijk.’
Pauline: ‘We konden leraren ineens alleen online bereiken, terwijl leraren zelf hele andere dingen aan hun hoofd hadden. Het was flink omschakelen.’
Pauline: ‘Gelukkig werden online meetings met onze opdrachtgevers al snel de norm. Onze opdrachtgevers zijn goed ingesprongen op een aanbod wat voor thuisonderwijs relevant is, bijvoorbeeld om het online leren te bevorderen. Ook zagen we opdrachtgevers voor wie EDG Media de Academie verkopen (opleidingen en trainingen) verzorgt snel een switch maken van het geven van fysieke naar online trainingen. Wij hebben vervolgens hun marketingcampagnes verzorgd en onder andere middels marketing automation veel aanmeldingen voor de online trainingen gegenereerd.’
Jan-Jaap: ‘In april, mei en juni hadden we een dip, maar in de zomer hebben we het in al die jaren niet zo druk gehad. Naast de voorbereidingen van de start van het nieuwe schooljaar, waren veel projecten uit het voorjaar doorgeschoven. Daarbij doen onze webshops het ook erg goed. Bij Educatheek hebben we een mooie slag gemaakt met een nieuwe webwinkel. We hebben nu een webwinkel die goed ingericht is en die we de komende jaren verder uit kunnen bouwen. We bieden een volwaardig ingerichte webshop met producten van bekende onderwijsuitgevers aangevuld met onderscheidende producten voor leerlingen die extra uitdaging of begeleiding nodig hebben. Met name op het gebied van producten voor rekenen en taal zijn we sterk. Maar we proberen ons ook te onderscheiden met andersoortige producten voor het onderwijs, zoals laptopkarren. We zien hier voor de komende jaren veel kansen en groeimogelijkheden.’
Pauline: ‘Naast een goed jaar voor de shops, hebben we op het gebied van educatieve communicatie veel mooie projecten mogen doen. Bijvoorbeeld het project TechTwijfels van het ministerie van BZK. En we hebben bijvoorbeeld onze samenwerking met de NTR en het Sinterklaasjournaal weer nieuw leven in kunnen blazen. In nauwe samenwerking met de NTR hebben we het Sinterklaasjournaal lespakket mogen ontwikkelen en verkopen via Educatheek. De editie was volledig uitverkocht. We hebben gemerkt dat scholen het fijn vonden dat de Sinterklaasviering ondanks alles wel gewoon door is gegaan en we hebben veel positieve reacties op het lespakket gehad.’
Jan-Jaap: ‘EDG Media is de ideale partner voor partijen die binnen willen komen in het onderwijs. Wij weten heel goed wat er speelt binnen het onderwijs en hebben bewezen succesvolle manieren om opdrachtgevers een stap verder te helpen. Daarmee zullen we onszelf niet snel op de borst kloppen of beloftes maken die we niet waar kunnen maken. We weten wat wel en niet kan en we durven hierover een eerlijk verhaal te vertellen. We zijn enorm klantgericht en flexibel en kunnen daardoor goed met opdrachtgevers meedenken.’
Pauline: ‘Die klantgerichtheid en flexibiliteit hebben we hopelijk ook dit coronajaar laten zien aan onze opdrachtgevers. We hebben nooit moeilijk gedaan over projecten die on-hold gezet of uitgesteld moesten worden. Als een klant belt om te sparren of voor advies, dan zal een klant dit altijd krijgen zonder dat de teller gaat lopen. We streven naar het meest succesvolle wat we voor opdrachtgevers kunnen realiseren en dat betekent dat we graag bouwen aan langdurige en constructieve relaties met onze opdrachtgevers.’
Jan-Jaap: ‘Met het sluiten van de scholen per 16 december, zal 2021 voor ons anders starten dan normaal. Verder hangt het sterk af van hoe corona zich zal blijven ontwikkelen en welke impact dit heeft op de scholen. Maar wij hebben zeker wel bepaalde ambities. Onze producten en dienstverlening hebben we op orde. We zijn aan een vliegwiel gaan draaien wat op gang is gekomen, en als het meezit dan ligt er een mooie groei in het verschiet. We hopen dit in 2021 en de jaren die volgen, voor én met onze opdrachtgevers te realiseren.
Bijna een jaar geleden vormden Pauline...